Sterkte 7

Leonardoproject: haal méér uit jezelf

Heb je al eens stilgestaan bij wat jou enorm boeit en waar je tot nu toe nog niet veel kaas van hebt gegeten? Wat is jouw grote uitdaging voor jezelf: leren schaken, lopen, street art, zwemlopen, dans, fietsherstellen, koken, textieltechnieken…? Ons Leonardoproject biedt jou daarvoor het perfecte kader: wij zorgen voor een keuze-uur waarbij elke leerling uitgedaagd wordt zijn of haar talenten ten volle te ontplooien. Je krijgt de kans om het hele jaar door zowel op school als thuis te oefenen zodat je op het einde van het jaar slaagt in jouw persoonlijke uitdaging met een verrassingsactiviteit als apotheose.

Leonardo: de kunst van het motiveren

Leerlingen motiveren om zich in te zetten om een doel te bereiken: een moeilijke opgave!

Eén van de initiatieven om leerlingen te motiveren is de uitdaging die alle leerlingen moeten aangaan in het Leonardoproject.

Motivatie is van het hoogste belang om iets te bereiken in het leven. Elk van ons heeft talenten. Vaak blijven die verborgen. De taak van een school is om elke leerling z’n eigen talenten te leren ontdekken en allen te stimuleren om het beste van zichzelf te geven om de eigen talenten en die van de anderen tot volle bloei te laten komen.

Elke leerling kan kiezen voor een individuele uitdaging, afhankelijk van eigen interesse en talent. Er zijn verschillende Leonardoclubs:

  • schaken
  • start-to-run, zwemlopen, duurloop, dans
  • kunst, street-art
  • ICT
  • fietsherstelling
  • textieltechnieken
  • koken

Tweewekelijks krijgen de leerlingen een lesuur de kans om een club te kiezen. Daar krijgen ze een uitdaging voorgeschoteld die ze op het einde van het schooljaar moeten gerealiseerd hebben. Om de groepsgeest te versterken is het nodig dat de groepsleden elkaar steunen, want  als 75% van de groep slaagt mogen ze deelnemen aan de ultieme uitdaging (met een verrassing van formaat!). vb. BBQ, daarna fuif en daarna slapen in een tentenkamp OF pennenzakkenrock OF ….

Door de leerlingen een oefenschema te geven, hen te begeleiden en duidelijke doelstellingen voorop te stellen leren we leerlingen dat doorzetting, regelmaat en teamspirit belangrijk is om resultaat te bereiken in het leven. Deze ervaring kunnen de leerlingen dan aanwenden voor hun studies.

In het vijfde jaar worden tijdens het klasuur een aantal activiteiten georganiseerd die leerrijke ervaringen opleveren buiten het klassieke lessenpakket. Vier concrete projecten zijn ondertussen opgestart: bezoek aan het  Warmhof, Rode Neuzendag, initiatie Spaans en initiatie kaart en spel.

Warmhof

In het rust- en verzorgingstehuis Warmhof gingen onze leerlingen in duo’s op bezoek bij een inwoner. Ze hadden er interessante gesprekken over de school van vroeger en nu. De leerlingen gingen aan de slag met het verzamelde materiaal en creëerden een filmpje waarin de verschillen in beeld werden gebracht. Het was een boeiende ontmoeting tussen de jeugd van toen en nu.

 

RND Maricolen

Rode Neuzen Dag werd in het leven geroepen door de Medialaan om geld in te zamelen voor hulp aan jongeren met psychische problemen. Recent onderzoek toonde namelijk aan dat 1 op 5 jongeren hiermee te maken krijgt.

Met de verkoop van rode neuzen, cuberdons, zakjes snoep en zelfgebakken cake zamelden onze leerlingen een mooi bedrag in:
€ 2 075, 82.
Onze actie ontging ook de mensen bij Medialaan niet! We verschenen op hun website onder “leukste acties” en onze slotactiviteit werd uitgebreid beschreven en geloofd op hun Twitterpagina.